Žebříček značek v automotive 2023

Přinášíme vám přehled těch nejzajímavějších bodů z výroční zprávy provedené poradenskou společností Brand Finance, která se zabývá oceňováním značek automobilového průmyslu, autodílů a pneumatik.

Společnost Brand Finance každoročně testuje 5 000 největších značek a vydává více než 100 zpráv, v nichž hodnotí značky ze všech zemí. Žebříček obsahuje nejhodnotnější a nejsilnější značky automobilového průmyslu na světě. Průzkum byl proveden v březnu 2023.

  • Tesla poskočila o dvě příčky a stala se nejhodnotnější automobilovou značkou s hodnotou 66,2 miliardy USD

Tesla přeskočila Mercedes-Benz a Toyotu a má nejlepší pozici jako nejhodnotnější automobilová značka. Podle nové zprávy přední poradenské společnosti Brand Finance, která se zabývá oceňováním značek, se Tesla dostala do čela žebříčku nejhodnotnějších automobilových značek na světě a její hodnota vzrostla o 44 % na 66,2 miliardy. Poprvé se tak stala nejhodnotnější značkou automobilů na světě a poprvé se na první místo celosvětového žebříčku dostala značka, která nevyrábí spalovací motory. Hodnota značky Tesla je nyní více než pětinásobná oproti hodnotě před pandemií, čímž předstihla loňského lídra, Toyotu (hodnota značky klesla o 18 % na 52,5 miliardy USD), a loňského vicemistra, Mercedes-Benz (hodnota značky klesla o 3 % na 58,8 miliardy USD).

  • Sokon je nejrychleji rostoucí značkou automobilů, nárůst o 123%

Čínská značka Sokon (hodnota značky se více než zdvojnásobila na 739 milionů USD) je nejrychleji rostoucí značkou automobilů po úspěšném roce 2022, kdy prodala o 21 % více vozidel než v předchozím roce.

  • Ferrari je nejsilnější automobilovou značkou, získala elitní rating AAA+

Ferrari (hodnota značky klesla o 8 % na 7,4 miliardy USD) je opět nejsilnější automobilovou značkou s indexem síly značky 90,7 a hodnocením AAA+. Navzdory snížení hodnoty značky Ferrari ve skutečnosti dosáhla v roce 2022 dobrých finančních výsledků. Snížení hodnoty její značky v USD bylo způsobeno především nepříznivými změnami směnných kurzů, přičemž při měření v EUR dosáhla značka 3,1% růstu.

  • Společnost Tesla má nejvyšší hodnotu vnímání udržitelnosti ve výši 17,8 miliardy USD

Tesla má nejvyšší skóre vnímání udržitelnosti (5,43 z 10) s hodnotou (17,8 miliardy USD). Společnost Tesla je dobře známá jako průkopník elektromobilů a bateriové technologie, která napomáhá přechodu na nízkouhlíkové hospodářství.

  • Denso je nejhodnotnější značkou automobilových součástek, Valeo je nejsilnější značkou

Japonská značka Denso (hodnota značky vzrostla o 6 % na 4,5 miliardy USD) si již šestým rokem po sobě udržela titul nejhodnotnější značky automobilových součástek na světě. Společnost Denso výrazně investuje do elektrifikace, protože se dívá dopředu na budoucnost automobilového průmyslu zaměřeného na elektrickou energii.
Francouzská značka Valeo (hodnota značky vzrostla o 1 % na 2,3 miliardy USD) je nejsilnější značkou v žebříčku automobilových součástek se skóre indexu síly značky 69 ze 100, s hodnocením AA-.

    • Michelin je nejhodnotnější a nejsilnější značkou pneumatik, má nejvyšší skóre vnímání udržitelnosti

Na prvních třech místech žebříčku nejhodnotnějších světových značek pneumatik v roce 2023 nedošlo k žádnému posunu, přičemž Michelin (hodnota značky vzrostla o 2 % na 7,9 miliardy USD) zůstává na prvním místě již šestý rok po sobě. Za ní následuje na druhém místě Bridgestone (pokles hodnoty značky o 1 % na 7 miliard USD) a na třetím místě Continental (pokles hodnoty značky o 3 % na 4,1 miliardy USD). Michelin je nejen nejhodnotnější značkou pneumatik, ale také nejsilnější značkou s indexem síly značky 88,1 bodů ze 100, což odpovídá hodnocení AAA. Kromě toho, že je Michelin nejhodnotnější a nejsilnější značkou pneumatik, má také nejvyšší hodnotu vnímání udržitelnosti ze všech značek pneumatik v žebříčku, a to 255 milionů USD.